Lillebror campingtilhenger

- et lite stykke norsk historie

Tekst & foto: Lasse Gullichsen

Historikk
I motsetning til Combi-Campen (dansk produksjon) var Lillebror helnorsk. Patent på prototype ble tatt ut i 1955 av Knut Rambøl, Oslo. Produksjon ble startet i 1958, avsluttet i 1971 og foregikk hos Widerøes Flyveselskap, Lettmetall avd. på Fornebu, Oslo. Produksjon og sammensetting av Lillebror foregikk også på en fabrikk i nærheten av Bjørkelangen Den eldste Lillebror jeg har sett var en 59-modell, forøvrig eiet av et tidligere medlem av Amazon-klubben.
Vekt på Lillebror er ca 260 kg, bredde; 153 cm og lengde; 280 cm. Takhøyde er 185 cm, og med fortelt utgjorde «sommerboligen» hele 16 m2. Som ekstrautstyr kunne man også få to køyer, samt detaljer som sammenleggbart bord + hyller innvendig. Som det står i reklameartikler fra 60-tallet, solid ramme, utvendig brennlakkert, torsjonsfjæring, store vinduer. De første vognene kom med 8" hjul og senere ble vognene levert med 10" hjul, men jeg vet ikke nøyaktig når forandringen skjedde. Selv har jeg en 68-modell og den har 10" hjul.
Alle vognene har et chassisnummer og total produksjon var ca 6000 vogner. Chassisnummereringa av vognene er et kapittel for seg. Her virker det som om tildeling av nummer ikke alltid har fulgt årsmodell da jeg har sett eldre vogner som har høyere nummer enn vogner av nyere årsmodell, og omvendt. I motsetning til bilproduksjon, virker det som om produksjon og sammensetting av Lillebror var noe mer tilfeldig og ikke like strømlinjeformet. jeg har ennå tilgode å se to helt identiske «Lillebrødre». To vogner av samme årsmodell har forskjellig plassering av vinduer på vogn og teltduk, forskjellig drag på vogna og ellers forskjellige små andre detaljer.
Alle vognene hadde trevegger dvs. lakkert finér, med unntak av de siste vognene (71-modell) som ble levert med vegger av Respatex. Etter min oppfatning er de med treverk de fineste, men her blir det smak og behag. Jeg har sett 71-modeller av Lillebror som bare er helt nydelige. Respatex er nok ikke så utsatt for vær og vind som det treverk er.
Når det gjelder priser på Lillebror er jeg litt mer usikker. I bladet Motor fra 1967 kostet den kr 4450,- og dette var pris uten ekstrautstyr, slik som køyer, bord, fortelt etc. I 1969 kostet den kr 4550. Skulle man kjøpe med alt av ekstrautstyr ville den bli relativt dyr. Man nærmet seg da prisen på en campingvogn og da var det vel naturlig at mange foretrakk campingvognen fremfor Lillebror.
I 1971 var det slutt på produksjonen av Lillebror Jeg har forsøkt å etterforske litt med hensyn til reservedeler etc., men i følge de som var med på produksjon av Lillebror ble patenter, produksjonsmaskiner og alle deler solgt til et firma i Tyskland - Arvesølvet var solgt og et stykke norsk industrieventyr var slutt.

Min Lillebror
Mitt første bekjentskap med Lillebror fant sted for ca 3 år siden. Jeg fikk en telefon fra medlem nr 955; Simen Høglund fra Hønefoss. Han skulle selge en 71-modell Lillebror, og var litt usikker på i hvilken stand vogna var i (tilhørte hans svigerfar). Prisen var kr 500,- og jeg slo til og kjøpte den usett - jeg risikerte jo ikke så mye i og med den lave prisen.
Vogna var helt komplett med fortelt, dog var forteltet så råttent at det ikke var verd å ta vare på. Innvendig var treverket i sengebunner begynt å råtne. Jeg begynte etterhvert å fjerne dårlig treverk innvendig, men fant underveis fort ut at jeg trengte hjelp av fagmann (snekker) Prosjektet ble lagt på is foreløpig.
Isen varte til januar 1998. Jeg var på vei til Enebakk utenfor Oslo, og bak en garasje fikk jeg øye på noe som lignet veldig på bakenden av en Lillebror. Jeg hadde sett riktig, for under en presenning stod det en vakker Lillebror med reg.nr. DC 4051. Dessverre var det ingen hjemme i huset. Først på fjerde forsøk på like mange dager traff jeg eieren hjemme. Joda, han kunne godt selge vogna. Han hadde selv eid den i ca 3 år, men hadde brukt den kun én gang. Vogna ble slått opp, og til min store glede var den hel og fin både inn- og utvendig. Ikke noe treverk var råttent eller fuktskadet. Dessverre manglet det fortelt, og teltduken på vogna var blitt lappet noen steder, men det kunne jeg leve med.
Noe av det første jeg gjorde var å kontakte Biltilsynet for å få tilsendt kopi av tollkortet på vogna. Den sto som sagt registrert på DC 4051, og den hadde hatt syv eiere før meg. Chassisnummer er 4689, og det første reg.nr. vogna hadde var 28-21-30. Første reg.dato var 27/5-1986. Dette passet perfekt da Amazonen min også har gamle Oslo-skilt.

Verdens første Lillebror-treff
Pr. i dag er det ikke noen egen klubb for Lillebror-eiere. Dog er det en ildsjel fra Gjøvik som i løpet av noen år har laget et manuelt register over kjente vogner med årsmodell, chassisnummer, reg.nr og navn og adresse til de forskjellige eierne. I Amazon-klubben kjenner jeg kun til 3 Lillebror-eiere. Foruten meg selv er det medlem nr 466; Odd Grøv fra Holmestrand. Han har 2 stk. vogner av 71-årgangen (den ene, JU 1348, chassisnr 5858, kjøpte han av meg). Den tredje er medlem nr 734, Joar Velde fra Sande i Vestfold. Han har også en 71-modell Lillebror, forøvrig en meget pen vogn. Finnes det fler i klubben som eier en Lillebror? Navn og adresse til Lillebror-registeret:

Norsk Lillebror-register
v/ Dag Sønes
Vestre Toten 54
2800 Gjøvik
Tlf. 94 49 54 72 (e. kl 1600)

Dag Sønes hadde sendt ut innbydelse til et Lillebror-treff, 4. - 6. juni 1999. Stedet var noen mil nord for Brummunddal. Jeg hadde avtalt med Joar Velde om å møtes på Olavsgaard Hotell på Sjetten, nord for Oslo. Værmeldingen for helgen var noe usikker, litt sol og noe regn. Første stopp var Brummunddal for lettere proviantering. Deretter begynte vi kjøreturen inn til treffplassen. Det viste seg å være noen mil på meget varierende veier. Jo lenger opp på fjellet vi kom, jo dårligere ble veiene. Personlig syntes jeg det er artig å kjøre på svingete grusveier med Amazon. Etterhvert begynte det å regne, og veiene ble omdannet til skikkelige møkkaveier. Veiene opp til treffstedet var godt merket med skilt, men i en sving må vi ha oversett en pil som viste til høyre. Resultatet ble at vi havnet langt utenfor allfarvei, høyt til fjells. Etterhvert fikk vi kontakt med treffsjef Sønes via mobiltelefon. Han fikk til slutt loset oss opp til treffstedet som lå meget idyllisk til. Selve stedet var relativt lite og intimt, med plass til 15 - 20 vogner med ditto biler. Vi ankom lørdag ettermiddag, og da var det 13 Lillebrødre der. Noen hadde overnattet fra fredag til lørdag, slik at 15 Lillebror-ekvipasjer hadde vært innom i løpet av helgen. Etterhvert ble været bedre, slik at vi kunne få slått opp vognene våre.
Både Joar og jeg regnes foreløpig som amatører når det gjelder Lillebror. Der oppe var det samlet mye ekspertise, og det sto vel ca 15 stk rundt meg når jeg skulle sette opp min Lillebror. I reklamen for Lillebror står det at far setter opp vogna på 6 - 8 minutter alene, mens mor koker poteter. Dette gjelder defintiv ikke meg.



Vogna skal stå mest mulig plant, støtteben skal slås ut og justeres i høyden. Deretter skal sidene slås ut (sengeplasser), så skal endevegger opp og festes i sidepanelene. 5 stenger skal monteres, og disse holder endeveggene oppe + underlag for teltduken. Tilslutt skal duken festes med strikker og justeres.
For anledningen hadde jeg fått tak i ny teltduk (kjøpt av Joar Velde). Var naturlig nok litt spent på om den holdt tett i løpet av helgen. Det fikk jeg testet ut, for natt til lørdag begynte det igjen å regne, men duken var hel og fin. Ikke en dråpe vann kom inn i vogna.
Lørdagskvelden gikk med til mye spekulering og fundering omkring temaet Lillebror. Etter grilling og hyggelig lag ved langbord ble det fyrt opp bål ved elvebredden. Tørnet inn i Lillebror ca kl 01:00. Det var rimelig kaldt i vogna, men det var bare å ta på seg mer klær. Er du på tur så er du på tur.
Været på søndag var atskillig bedre. Til og med sol etterhvert. Etter en skikkelig god frokost ute i det fri (speilegg fra naboen), var det oppbruddsstemning i leiren.
En stor takk til ildsjel Dag Sønes m.fl. som hadde dratt igang dette treffet.